آقای سعادتمند! برای مدیریت فضای مجازی چه برنامه ای دارید؟

0
4

فضای مجازی، بلای جان استقلال !

مسعود عطری ؛ روزنامه نگار

اسمش که می آید بدنم کهیر می زند! فضای مجازی را می گویم! آشفته بازاری که اگرچه در ظاهر محاسن بی شمار دارد اما برای فوتبال ما بیش از همه چیز، حواشی ناگوار داشته، آنقدرکه گاهی به اختلافات عجیب و غریب دامن زده و مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است. شاید اگر موشکافانه بررسی کنیم به جرات بتوان گفت در سالهای اخیر، به همان میزان که باشگاه استقلال در کادر مدیریتی دستخوش تغییرات شده و از این بی ثباتی ضربه خورده، چندبرابر آن از فضای مجازی لطمه و زیان دیده است.

البته این اولین بار نیست که چنین معضلی را در قالب یک یادداشت دوستانه و یا خیرخواهانه خطاب به مدیران استقلال منتشر می کنیم و مطمئناً آخرین بار هم نخواهد بود اما یکی از بزرگان عرصه رسانه می گفت شما کار خودتان را انجام بدهید و نکته هایتان را گوشزد کنید. باقی را بسپارید به اینکه چقدر گوش شنوا برای شنیدن پیشنهاد و یا انتقاد وجود دارد.

بنابراین اگرچه شاید مدیریت حال حاضر استقلال بهتر از نگارنده به فضای پرالتهاب مجازی واقف باشد اما این رسالتی است که بر دوش ما نیز هست و اگر قرار باشد بعنوان رسانه، دست راست مدیریت باشگاه باشیم بر خود وظیفه می دانیم آنچه لازم باشد را به هر صورت عنوان کنیم. بقول سعدی علیه الرحمه : من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم. تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال.

مشکل دقیقا کجاست ؟

وقتی از فضای مجازی و مشکلاتش صحبت می کنیم باید یکراست برویم سراغ صفحات پرشمار و متعددی که در حوزه فوتبال و بخصوص استقلال، مشغول به فعالیت اند. صفحات، کانال ها و گروه هایی که بعضاً بی نام و نشان و یا با هویت های نامشخص فعالیت می کنند و اغلب بدلیل داشتن مخاطبان بسیار، تاثیرگذار و تعیین کننده هستند و می توانند ذهن مخاطب را به سمت و سویی که می خواهند ببرند.

مشکل اساسی تر منتسب بودن برخی از این پیج ها به مدیران و بازیکنان سابق و همچنین حمایت از جریانهای خاص در باشگاه استقلال است به نحوی که بارها اتفاق افتاده با انتقاد از یک مربی یا بازیکن یا یک مدیر شاهد حملات گسترده این صفحات به منتقدین بوده ایم و حتی در مواردی کار به تهدید هم کشیده است.

ماجرا آنجایی بغرنج تر می شود که خبر می رسد ادمین برخی از این کانالها نوجوان های زیر بیست سال هستند که درک درستی از مناسبات و اتفاقات جاری فوتبال ندارند و صرفاً احساسی و با پشتوانه فالور بیشماری که برای خود جمع کرده اند برای خودشان تشکیلات مجازی درست کرده اند و هر لحظه با هیجانات کاذب و توخالی به شایعات و اختلافات دامن می زنند و در پشت صحنه هم با عنایت به همین مخاطبان پرشمار اقدام به تبلیغ سایتهای شرط بندی برای درآمدزایی شخصی می کنند و استقلال برایشان محفلی برای تلکه کردن جیب هواداران و دغدغه های شخصی است.

البته کاش ماجرا به همینجا ختم می شد چراکه با استناد به حرف یکی از دوستان خبرنگار، ادمین یکی از بزرگترین کانالهای استقلال و همینطور پرسپولیس یک نفر است ! و طوری با پست های جنجالی دوطرف را به جان هم می اندازد و این وسط از آب گل آلوده ماهی می گیرد و به ریش بقیه می خندد که بیا و ببین ! آنوقت هوادار از همه جا بی خبر با حضور در این فضا مدام تحت بمباران خبرهای مسموم و شایعات بی اساس است و اینقدر در این شرایط نابسمان تحت تاثیر قرار می گیرد که به لحاظ روحی و روانی آسیب می بیند و رو به پرخاش و توهین در این فضا می آورد. چیزی شبیه به هواداری که برای تماشای یک دربی ده ساعت در استادیوم می نشیند و آفتاب و سرما و کمبود سرویس بهداشتی و بوی نامطبوع انواع و اقسام دودها را تحمل می کند و دست آخر با باخت تیم، بخاطر اعصاب خراب و فشار وخستگی ناشی از ده ساعت انتظار برای شروع بازی ، با یک جرقه کوچک به مربی و بازیکن فحاشی می کند.

چه باید کرد ؟

شاید در یک یادداشت کوتاه در این سطح، پرداختن به موضوع ، ریشه یابی و همچنین ارائه راهکار صرفا تلنگری برای جدی گرفتن این مقوله باشد وگرنه حل و فصل و راهبردهای حل مساله برای چنین موضوع پیچیده ای نیازمند ساعتها گفتگو، تحلیل و بررسی است.

اگرچه همین چند خط هم می تواند تلنگری باشد برای آغاز چنین فرآیندی که در طی آن تدابیری اتخاذ گردد که فضای مجازی و اخبار و حواشی مربوط به باشگاه استقلال تا حد زیادی کنترل شوند و ضمن آن، شرایطی ایجاد شود تا صفحات خبرنگاران مورد اطمینان باشگاه شناسایی و مسئولان تیم چندماه یکبار با آنها جلساتی داشته باشند و استراتژی هایی را با کمک هم تدوین کنند تا با این روش هواداران بدانند که اگر قرار باشد بغیر از اخبار رسمی باشگاه اخبار دیگری درباره تیمشان بخوانند چه صفحاتی  از نگاه باشگاه معتبرند.

همچنین تیم حقوقی باشگاه می بایست فعال تر از قبل فضای مجازی را رصد و با صدور بیانیه ای رسمی، خواب صفحات حاشیه ساز را آشفته کند و این اولتیماتوم را به آنها بدهد که در صورت مشاهده محتوای توهین آمیز و یا حاشیه ساز باید پاسخگوی مطالب خود باشند.

همچنین بازیکنان تیم هم باید توجیه شوند و از انفعال خبری بیرون بیایند بدین صورت که بجای تعامل خبری یکطرفه با مخاطب از طریق صفحه خودشان، با خبرنگارها، تیم خبری و یا صفحات مورد تایید باشگاه همکاری داشته باشند و شاهد این نباشیم که مثلا یک خبرنگار حاشیه ساز که عنادش با استقلال ثابت شده زودتر از بقیه خبرنگاران باشگاه از اخبار تیم باخبر شود. بنابراین مشارکت بازیکنان، تیم مدیریتی باشگاه و همچنین تیم رسانه ای مورد تایید باشگاه اهمیت زیادی در حل مشکل فضای مجازی دارد .

بحث پیرامون فضای مجازی بیش از این در این مقال نمی گنجد اما خطاب اصلی سخن به مدیرعامل محترم باشگاه جناب آقای سعادتمند است که لطفا به همان میزان که برای مسائل داخلی تیم وقت می گذارید برای مسائل بیرون زمین که عمده ترین آنها اینروزها فضای مجازی است، وقت بگذارید وگرنه با مختل شدن ذهن، روح و روان هوادار با حواشی و اخبار زرد ، باز هم فضای مجازی بلای جان استقلال خواهد شد!

شگفت انگیزهای امروز دیجی کالا رو نگاهی بنداز

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً نظر خود را بنویسید
نام خود را اینجا بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.